Je hebt een prachtige website gemaakt of laten maken. Maar nu deze al een tijdje online staat, moet je tot de conclusie komen dat deze website nauwelijks bezoekers trekt. De reden hiervoor is aan de vindbaarheid van je website te wijten. De afzonderlijke pagina’s van je website komen niet in de Google zoekresultaten voor. Om dat voor elkaar te krijgen, zul je zoekwoorden moeten gaan gebruiken.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn de termen die gebruikers in de Google zoekbalk tikken. Dat kan ‘Italiaans restaurant in Amsterdam’, ‘Wanneer komt het nieuwe seizoen van Bridgerton op Netflix?’ of ‘Groene handtas van slangenleer’ zijn. Zoekwoorden zijn dus feitelijk woorden die mensen gebruiken om met Google te zoeken.
Om ervoor te zorgen dat je in de Google zoekresultaten komt te staan, zul je die zoekwoorden in de teksten van je website terug moeten laten komen. In ieder geval in de titel, de eerste alinea en nog een paar keer in de gewone tekst. Op die manier weet Google dat deze pagina van jouw website over dit onderwerp gaat en maak je kans op een plekje in de Google zoekresultaten.
Kies je woorden met zorg
Het is belangrijk om goed na te denken over de zoekwoorden die jij op je website gaat gebruiken. Als je een online shop met natuurlijke zeep hebt, is het niet verstandig om alleen het zoekwoord ‘zeep’ te gaan gebruiken. Er is namelijk heel veel concurrentie op dat zoekwoord en de kans dat je hiermee hoog in de zoekresultaten komt is daardoor heel klein.
Je kunt daarom beter voor een zogenaamd long tail zoekwoord (een langer zoekwoord) gaan. Er zijn weliswaar minder mensen die op bijvoorbeeld ‘natuurlijke zeep met aloë vera’ zoeken, maar de mensen die dat doen hebben wel meer interesse in jouw product. Bovendien maak je met zo’n langer zoekwoord veel meer kans op een mooie plek in de zoekresultaten.
Waar vind je die zoekwoorden?
Nu kan het natuurlijk een aardige uitdaging zijn om goede zoekwoorden te bedenken. Toch is dat eenvoudiger dan je zou denken. Als je namelijk goed kijkt, zul je ze zien dat Google zelf al laat zien welke zoekwoorden er veel worden gebruikt.
Als je een enkel woord in de zoekbalk tikt, zal Google een paar goede suggesties laten zien. Daarnaast staan er onderaan de pagina met zoekresultaten ook vaak een aantal ideeën. En tenslotte kun je je natuurlijk ook gewoon door je concurrentie laten inspireren.
Veel succes met de zoekwoorden van jouw website!