Wanneer je op zoek bent naar hoogwaardig product design en het lanceren van een nieuw product op de markt, wordt dit veelal gedaan aan de hand van een van te voren bepaalde werkwijze. Binnen deze werkwijze bestaan een aantal stappen die cruciaal zijn voor het succes van je nieuw te lanceren product. Een goede strategische werkwijze bepaalt voor een grote maten het succes van het uiteindelijke product. Ik geloof er heilig in dat deze werkwijze ten alle tijden gebruikt moet worden om een echt succesvol product neer te zetten. De werkwijze die ik beschrijf in deze blog bestaat uit drie concrete stappen, te noemen: concept design, prototyping en productontwikkeling.
Concept design
In de fase voor concept design bepaal je de blauwdruk van het product. Dit zorgt ervoor dat je direct vanaf de start duidelijk hebt hoe je product eruit moet komen te zien. Wanneer je dit concept duidelijk neerzet, kun je vervolgens heel gemakkelijk een prototype ontwikkelen. Dit komt doordat je precies weet hoe en wat het product uiteindelijk moet gaan doen. Zo weet je dus ook direct waar mogelijke pijnpunten met betrekking tot dit product zich kunnen voordoen.
Prototyping
Geen product kan op de markt gezet worden zonder dat hier eerst een volwaardige prototype voor wordt gemaakt. Een prototype zorgt er namelijk voor dat je erachter komt waar de pijnpunten van je product liggen en hoe je product in de markt ligt bij je potentiele doelgroep. Zorg dus dat de prototype uitvoerig wordt getest door je doelgroep.
productontwikkeling
Wanneer je zeker weet dat je product een succes wordt, kun je beginnen aan productontwikkeling. In deze fase is het van belang dat je zo dicht mogelijk bij het originele concept en natuurlijk het prototype blijft. Dit is tenslotte waarop je hebt getest. Wanneer je werkt via deze fasering weet ik zeker dat jouw volgende product een daverend succes wordt.