Een nieuw product op de markt lanceren

Nieuw product
Loop door een gemiddelde winkel en je ziet rijen en rijen aan producten op de plank.  Heb jij je ooit afgevraagd waar al deze producten vandaan komen? Dagelijks worden er honderden  dan wel niet duizenden nieuwe producten op de markt gebracht. De een net iets beter dan de andere, maar hoe dan ook nieuwe producten. Toch vergroot het assortiment van een gemiddelde winkel maar zelden. Het ene product is dus succesvoller dan het andere product. Maar hoe komt dat nu? De grote vraag is natuurlijk, hoe maak je dan zo een succesvol product. In dit artikel neem ik je mee in de wereld van productontwikkeling.

Het begint allemaal bij de doelgroep

Hoe goed je idee ook is, er hoeft geen vraag naar te zijn. Een goed product verkoopt zichzelf, zeker wanneer dit een bepaalt probleem oplost bij je doelgroep. Er moet dus een behoefte zijn aan je product en hoe het toegepast kan worden. Dit is de basis van marketing. Een goede methode om dit te toetsen is door middel van een testgroep. Dit is een representatieve afspiegeling van je doelgroep in de vorm van een groep mensen die je nauw betrekt bij de ontwikkeling van je product. Zorg ervoor dat je tijd en aandacht steekt in het vormen van een dergelijke testgroep. Deze gaan namelijk voor een groot gedeelte bepalen hoe het uiteindelijke product eruit komt te zien.

De concept fase

In deze fase bouw je aan de blauwdruk van je nieuw te ontwikkelen product. Dit betekent dat je een concept gaat maken waar je testgroep het mee eens is. Neem de feedback van je testgroep serieus, zij bepalen uiteindelijk het succes van het product.

De ontwikkelingsfase

Daarna komt de ontwikkelinsgfase. Dit is de fase dat je het product daadwerkelijk gaat ontwikkelen. Het uiteindelijke doel van deze fase is een prototype waar je testgroep mee kan gaan spelen. Zorg er echter voor dat je tijdens de bouw van het prototype ook steeds onderzoekt of je nog op het juiste spoor zit. Een verkeerde afslag tijdens het ontwikkelen van producten kan zorgen voor grote problemen en enorme aanpassingen.

Marketing

Product ontwikkelen af? Testgroep blij? Dan is het tijd voor de marketing van je nieuwe product. Dit is natuurlijk een eitje, zeker wanneer je goed geluisterd hebt naar je doelgroep.