Alle producten die ooit succesvol zijn geweest hebben iets gemeen. Veel mensen zijn rages en hype rondom producten vaak als een organisch proces. Iets dat ineens is bestaan, zonder echt verklaarbare reden. In sommige gevallen is dit waar, maar in veel gevallen kun je hype en rage ook creëren. De beginselen van marketing en dus het creëren van een goed product dat mensen willen hebben is ervoor zorgen dat je de juiste producten op de plank hebt liggen. Dat is waar productontwikkeling en concept design om de hoek komen kijken.
De eerste fase van productontwikkeling
Voordat er ook maar één schroefje in de bouw van een nieuw product gaat, wordt er eerst gekeken naar de wensen van de gebruikers. Het doel hierbij is altijd om een product neer te zetten dat naadloos past bij de doelgroep en de te leveren dienst. Uiteindelijk wil je een product neerzetten dat ten eerste gemakkelijk te marketen is en daarnaast ook nog eens een positief en warm gevoel achterlaat bij degene die het product gekocht heeft. Dit proces noemen wij concept design.
De tweede fase van productontwikkeling
In de tweede fase van productontwikkeling komt het bouwen van een prototype om de hoek kijken. Een prototype wordt gebouwd door middel van verschillende sprints. Na iedere sprint worden de aanvullingen van het product getest door de testgroep. Dit zorgt ervoor dat er nooit een hele verkeerde stap gemaakt kan worden tijdens de productontwikkeling die er uiteindelijk voor zorgt dat het hele product en de lijn in elkaar zakt.
De derde fase van productontwikkeling
De derde en laatste fase van productontwikkeling is de marketing van het product. Zoals aangegeven is dit heel simpel en gemakkelijk, want wanneer een product aansluit bij de doelgroep, market het product zichzelf eigenlijk. Het enige wat je moet doen is het product kenbaar maken bij de juiste opinieleiders. Die kunnen vervolgens je product delen via hun kanalen en zo gaat het balletje rollen.