Om te beginnen is het handig om te weten waar SEO voor staat. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Vaak weten mensen wel de benaming, maar ze weten vaak niet wat je hiermee doet en wat dit allemaal voor mogelijkheden kan bieden. Je kunt namelijk met zoekwoorden bovenin een zoekmachine komen. Stel je voor je hebt een voetbalwinkel en je wilt een online webshop beginnen. Je wilt natuurlijk ook dat je online meer omzet gaat draaien. Je kunt dan bijvoorbeeld links gaan plaatsen gerelateerd aan voetbalschoenen. Hiermee krijg je waarschijnlijk meer bezoekers op je website die zoeken naar voetbal gerelateerde spullen. Je wilt natuurlijk dat mensen die zoeken naar voetbalspullen naar jouw website komen en dat is mogelijk door aan SEO te doen. Je hoopt dan met jouw pagina bovenin Google te komen. Het gaat bij SEO niet om adverteren, het gaat hierbij juist om de organische vindbaarheid van een pagina. Het is zo dat je vrij nauwkeurig kunt meten hoe je online vindbaar bent. Ook kun je meten hoe het gaat met je conversies.
Kiezen voor SEO/SEA
Het verschil tussen SEO en SEA is niet groot. Je probeert bij allebei de vormen hoog te scoren in de zoekmachine. Echter gaat het bij beide vormen er iets anders aan toe. Bij SEO probeer je het op een organische manier terwijl je het bij SEA aan de hand van adverteren probeert. Beide vormen samen zijn ijzersterk.
Het is heel interessant
Waarom is het nou zo interessant voor bedrijven? Je kunt je omzet flink verhogen door simpel met je zoekwoorden hoog in zoekmachine te scoren. Je kunt deze klus het beste uitbesteden omdat de meeste mensen hier totaal geen verstand van hebben. Daarom zijn er bedrijven gespecialiseerd op het gebied van internet marketing waar SEO en SEA onder vallen. Zij kunnen inzien hoe je bijvoorbeeld het beste kunt scoren.