In een eerder stadium brachten veel gemeenten en bedrijven een gemeentegids uit. Tegenwoordig bestaat er ook een zogeheten gemeentemagazine. Zowel gemeentes als bedrijven geven dit uit. Wat is het verschil tussen de gids en het magazine? In dit artikel lees je er meer over.
Verschil tussen gemeentegids en gemeentemagazine
De verschillen tussen een gemeentegids en een gemeentemagazine verschillen weer per uitgever. Soms bestaat het namelijk alleen uit een website, maar soms ook uit een website en fysiek boekje. Er worden zowel magazines en websites uitgegeven door gemeentes als door bedrijven.
De meeste magazines en gidsen bieden informatie over de gemeente, bedrijven en geven informatie over de telefoonnummers van de desbetreffende gemeente. Enkele partijen hebben ook een nieuwssectie uit de regio. Als dit via een website verloopt, wordt er doorgaans gebruik gemaakt van een RSS-feed. Hiermee worden nieuwsartikelen van bepaalde nieuwswebsites overgenomen.
Wanneer verschijnt het?
Per uitgever kan het flink verschillen wanneer er een nieuwe editie verschijnt. Goed om te weten: websites staan natuurlijk altijd online. Deze zijn dus 24/7 bereikbaar. Een papieren gemeentemagazine wordt vaak periodiek bezorgd. Meestal is dat jaarlijks. Dit verschilt per uitgever.
Officiële uitgever
De officiële uitgever voor gemeentegidsen is over het algemeen Akse Media. Ook zijn er gemeenten die samenwerken met Lokaal Totaal (FMR Producties). Daarnaast zijn er ook bedrijven die een magazine of website aanbieden zonder hierbij samen te werken met de gemeente. Een voorbeeld hiervan is gemeentemagazine.com. Deze website toont alle gemeentes van heel Nederland. Ook gemeentelink.nl is een website die alle gemeenten uit Nederland toont zonder hierbij actief samen te werken met de gemeente. Op zich maakt het niet uit welke partij het uitbrengt; het bereik is natuurlijk het allerbelangrijkste. Wie krijgt het allemaal te zien?
Is een gemeentemagazine zinvol?
Je zult jezelf altijd moeten afvragen of een gemeentemagazine zinvol is voor jouw bedrijf. Per uitgever kan dat verschillen. Is het alleen een online vermelding of krijg je bijvoorbeeld ook een fysiek boekje in huis? Of is het alleen een fysiek boekje? Als het een fysiek boekje is, moet je jezelf afvragen hoe dit verspreid wordt. Wordt dit alleen bij het gemeentehuis of bij de bibliotheek neergelegd? Of wordt dit ook daadwerkelijk huis-aan-huis verspreid? Mocht het een online versie betreffen, is het raadzaam om na te gaan wat het bereik en de doelgroep is. Daarnaast zal je de kosten moeten afwegen tegen de baten. Kost een advertentie jou bijvoorbeeld 300 euro? Dan is het belangrijk dat je minimaal 600 euro terugverdient aan je investering. Zo verdubbel je je inzet.
Kies voor een marketingmix
Het is altijd belangrijk om je bedrijf te promoten via verschillende methodes. Uiteraard kan jij je bedrijf aanmelden bij een gemeentemagazine, maar je kunt je bedrijf ook op andere manieren promoten. Zo kan je je bedrijf bijvoorbeeld aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Hiermee kan je je bedrijf lokaal beter vindbaar maken. Heb jij bijvoorbeeld een kapperszaak? Dan loont het zeker om je bedrijf hier aan te melden. Als iemand bij jou in de buurt op zoek is naar een kapper, kan diegene terecht komen bij jou. Dat is gratis reclame. Google Mijn Bedrijf is namelijk gratis.
Naast online promotie kan je natuurlijk ook kiezen voor offline promotie. Om bij het voorbeeld te blijven: een kapper zal er natuurlijk van alles aan moeten doen om de kapsalon goed zichtbaar te maken. Dat kan aan de hand van borden aan de zijkant of tekst op de gevel.