Nieuwe straatlantaarns in Rotterdamse straat

Een straatlantaarn is heel wat anders dan een hanglamp in huis, maar dat is vrij logisch. Verlichting thuis wordt aan gedaan zodra het donker wordt en uit wanneer het niet meer nodig is. Straatverlichting is natuurlijk niet uit te zetten door een voorbijganger. Deze verlichting verbruikt per jaar dus onnodig veel stroom. In Rotterdam wordt er nu gestart met een test om daar verandering in te brengen.

In Rotterdam-Zuid ligt het Havenspoorpad. Een fietspad van zes kilometer waar heel veel straatlantaarns staan, 185 om precies te zijn. Dat is ook wel nodig want het kan er erg donker worden en daardoor dus ook minder veilig. Op dit moment branden de lantaarnpalen dus ook midden in de nacht. Dat houdt in dat ze ook branden wanneer er geen mensen zijn. Op jaar basis dus een behoorlijke verspilling aan energie die nergens voor gebruikt wordt.

Rotterdam

De gemeente Rotterdam wil hier dus verandering in brengen. Belangrijk hierbij is dat de verlichting dus een stuk efficiënter ingezet gaat worden. Wanneer er dus niemand gebruik maakt van het fietspad, is er ook geen verlichting. Maar zodra er iemand voorbij komt gefietst, de verlichting vanzelf aanspringt. Het idee is dan ook om de lantaarnpalen van bewegingssensoren te voorzien. Zodra er dus iemand voorbij komt zal de beweging worden gedetecteerd en de lamp aanspringen. Dat lamp voor lamp. Maar wanneer er niemand is, dan branden de lampen op een veel minder vermogen. Hierdoor wordt er dus ook minder stroom verbruikt.

Om zelf de controle te houden over de verlichting in de openbare ruimte is het bij dit project van belang dat de gemeente hier een systeem voor heeft. Hierdoor is de gemeente niet afhankelijk van één bepaald bedrijf en kan de verlichting op afstand nog bestuurd kan worden. Begin van 2015 zullen de lantaarnpalen in gebruik genomen worden, want eerst moeten deze allemaal aangesloten worden op het systeem dat alles controleert.