Nieuwe professionele communicatie in de zorg

Het gebruik van communicatie neem enorm toe. We staan met familie, vrienden, leverancier, klanten en professionals nagenoeg 24/7 in contact. Dat kan tegenwoordig via telefoon, email, whatsapp, beeldbellen en zelfs virtueel. Ook in de zorg neem de behoefte naar moderne communicatiemiddelen toe. Zo gebruiken steeds meer mensen in de zorg nieuwe manieren van technologie om effectiever in contant te staan met de patiënt. Zorgverleners hebben tegenwoordig de mogelijkheid om met webconsults en evisits online consulten uit te voeren. En dankzij slimme telefonische zorg oplossingen en digitale dossiers, is altijd alle informatie actueel en direct bereikbaar.

Deze nieuwe manier van professionele communicatie in de zorg biedt ook weer kansen, waarbij fysieke zorg en de nieuwe online zorg met elkaar worden gecombineerd. Zowel in de thuiszorg, maar ook in ziekenhuizen en zorgklinieken. Bereikbaarheid is niet meer afhankelijk van tijd en locatie. Cliënten kunnen tegelijk worden behandeld en het frequentie van contactmomenten kan verminderd worden. Het bedrijf Vcare speelt hier goed op in door meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid neer te leggen bij zorgverleners dankzij slimme innovatie telefonie oplossingen.

Trends in moderne communicatie in de zorg

  • 1. Beeldzorg

Beeldzorg is een steeds populairder wordende communicatiemiddel. Mensen gebruiken beeldcommunicatie voor het onderhouden van contacten met vrienden, familie en mantelzorgers. Ze kunnen elkaar daarbij horen en zien. Dit is ideaal als mensen minder goed ter been zijn, ver van elkaar af wonen en elkaar niet fysiek kunnen ontmoeten.

  • Draagbare e-health producten
    Fitbits, Apple watches en personenalarmering. We ontkomen tegenwoordig niet meer aan moderne slimme draagbare apparaten die ons continu in verbinding laten staan met het internet én tegelijk onze gezondheid in de gaten houden. Het zijn deze slimme apparaten die ervoor zorgen dat zorgverleners op afstand kunnen zien hoe het gaat met uw gezondheid. Denk aan zaken als;
  • Wat uw hartslag is;
  • Hoeveel stappen u heeft gezet;
  • Of u bloot bent gesteld aan te hard geluid;
  • Uw dagelijkse calorie inname;
  • Melding voor de inname van bijv. medicijnen of insuline.
  • VR en AR in de zorg
    De ontwikkeling staat niet stil. Nieuwe technieken zoals AR en VR staan in de startblokken om de service in de zorg nóg interactiever te maken. Virtual en Augmented reality zijn opkomende ontwikkelingen met nadruk op interactie met de gebruiker. Zo kan de zorgverlener d.m.v. een computermodel laten zien hoe zijn of haar patiënt de injecties moet toedienen. En met VR kan een digitale zorgverlener dankzij een VR bril overal waar u bent alles nog eens haarfijn uitleggen hoe het zet met de inname van uw medicijnen.

24/7 Mobiele bereikbaarheid

Telefonische communicatie en de bereikbaarheid ervan blijft tot op heden nog dé belangrijkste manier van bereikbaarheid. Dat gaat doorgaans via de telefoon, maar inmiddels zijn er ook voldoende slimme software oplossingen waarbij medewerkers bellen via de computer. Zo biedt Vcare met het Vcare connect platform dat een naadloze integratie biedt met bestaande huisarts informatie systemen (HIS) én biedt het Vcare connect platform nu ook een integratie oplossing met het elektronische patiëntendossier HIX. Deze is ontwikkelt door marktleider Chipsoft voor huisartsenposten, huisartsenpraktijken, ziekenhuizen en GGZ instellingen. Een voorbeeld van deze vernuftige integratie; indien een telefoonnummer aan meerdere personen is gekoppeld in HIX ( bijv. familieleden of woonverbanden ) , worden deze automatisch allemaal getoond op het scherm. Triagisten en assistenten kunnen sneller schakelen en direct het dossier actualiseren.

Succesfactoren voor nieuwe goede communicatie in de zorg

Nieuwe ontwikkelingen zijn leuk en aardig, maar als het geen meerwaarde biedt heeft het geen kans van slagen. Enerzijds moet het dusdanig goed doordacht zijn dat zorgverleners intrinsiek gemotiveerd worden om het toe te passen. En anderzijds moet het natuurlijk voor cliënt een toegevoegde waarde bieden in de kwaliteit van zorg. Tot slot is het privacy aspect een belangrijk aspect wat goed in de gaten gehouden moet worden. Met de wet AVG dienen persoonsgegevens goed beschermt te worden en dienen gegevens van medische dossiers beveiligd te worden.

Vcare loopt op het gebied van veiligheid en bescherming persoonsgegevens voorop, doordat al haar applicaties in verbinding staan over een eigen beveiligd systeem. Deze staat volledig los van de traditionele internetverbindingen, waardoor Vcare gecertificeerd is met het ISO 27001 en NEN7510 keurmerk.

Wilt u als (ICT) manager, zorg professional, of zorg organisatie sparren over dit soort onderwerpen? Maak dan een afspraak met één van onze adviseurs bij Vcare. Wij nemen u graag mee in de mogelijkheden van het Vcare connect platform en de bijbehorende slimme oplossingen. Vcare is gevestigd in Enschede en Schiphol-Rijk.