Je depressie verhelpen met mindfulness

Mindfulness
Je depressie verhelpen met mindfulness. Hoe komt het dat mindfulness juist zo effectief is bij het tegengaan van depressie? Het werkt zo goed tegen depressie, omdat het je in de kern leert om op een nieuwe manier om te gaan met vervelende dingen. Het verschil tussen mindfulness en andere vormen van meer reguliere therapie is dat dit je juist leert om helemaal niets te doen tegen de vervelende dingen. Hierbij gaat het natuurlijk alleen om situatie die je toch niet meer kunt veranderen. Het blijkt dat we namelijk vaak piekeren en verdrietig zijn om dingen waar we helemaal geen invloed om hebben. De manier waarop het helpt tegen depressie verschilt hierin sterk met gewone therapie, omdat je hier juist leert om anders te gaan denken en te stoppen met de minder nuttige gedachten.

Hoe doet mindfulness dit dan, je van je depressie af helpen?

Volgens mindfulness zijn alle gedachten per definitie nooit helemaal honderd procent waar. De positieve gedachten zijn dus ook vaak net zo repeterend en onzinnig als de depressieve. Het leert je alle gedachten kunt negeren, niet wegdrukken, maar simpel weg laten zijn zonder er iets mee te doen. Je leert dit door aandachtscontrole. Als je de aandacht kunt controleren kun je namelijk de aandacht van je hoofd naar je gevoel, je lichaam brengen.

Mindfulness brengt je van depressie af door te leren voelen

Meer gaan voelen tijdens je depressie voelt eerst niet fijn. Daarom blijven veel mensen depressief; ze vluchten weg van vervelende fysieke gevoelens in de gedachten. Mindfulness leert je hoe je vervelende gevoelens kunt gebruiken om minder te denken.

Lees Hier hoe je kunt leren voelen. Als het toch niet lukt en je maar blijft piekeren zijn hier wat tips. Het belangrijkste om te onthouden is dat je, hoe vervelend je lichaam ook voelt, toch moet blijven voelen. Het blijven dan alleen maar vervelende gevoelens, in plaats van hele nare gedachten. Het zijn namelijk de nare, depressieve, gedachten die ons pas echt depressief maken.