Het belang van een goede nachtrust

10 uur, 8 uur of misschien wel 5 uur. De behoefte aan het aantal uren slaap is voor iedereen verschillend, maar voor iedereen geldt wel: slapen is belangrijk. Echter komen slaapproblemen veelvuldig voor. Ongeveer één op de drie Nederlanders kampt er weleens mee. En niet zonder gevolgen.

Oorzaken

Slapeloosheid is een stoornis waarbij je slecht slaapt en daardoor niet de benodigde uren aan slaap kan pakken. Men heeft zo’n vijf tot tien uur slaap per nacht nodig. Iemand met slaapproblemen komt hier niet aan. Bijvoorbeeld doordat ze niet in slaap kunnen vallen, heel vaak wakker worden of juist extreem vroeg weer wakker zijn. Er zijn een heel aantal oorzaken die deze slaapproblemen verzorgen. De meest voorkomende oorzaken van een slaapstoornis zijn stress, angst, depressie, leeftijd en leefgewoonten. Suiker, cafeïne en nicotine zijn allemaal stoffen die ons wakker houden. Wanneer we deze stoffen binnen krijgen net voordat we gaan slapen of nog heel actief bezig zijn, wordt het in slaap vallen een stuk lastiger. Tevens hebben ouderen meer moeite met het in slaap vallen en bovendien slapen ze minder lang. Een geheel andere oorzaak die tevens makkelijk te verhelpen is, is het slapen op een verkeerd matras. Een matras bepaalt namelijk voor 80% hoe jij slaapt. Mocht je het gevoel hebben dat jouw matras een negatieve invloed heeft op je slaapcomfort, ga dan eens langs bij PS Slapen om te kijken naar de mogelijkheden!

Gevolgen

Slapeloosheid kan leiden tot de volgende problemen:
  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • concentratie- en geheugenproblemen
  • prikkelbaarheid
  • verslechterde weerstand
Daarnaast kan het gebrek aan slaap ook nog leiden tot een heel scala aan ernstige gezondheidsgevolgen. Denk hierbij aan hartritmestoornissen, hartfalen, diabetes of een te hoge bloeddruk.

Tips

Gelukkig zijn er een heel aantal tips die slapeloosheid tegen kunnen gaan. Zo is het belangrijk om op een vaste tijd naar bed te gaan en op te staan. Het lichaam kan er op deze manier aan wennen dat hij in de tussentijd niet actief hoeft te zijn. Stop met roken en drink geen alcohol, suiker of cafeïne voor het slapen gaan. Voldoende beweging overdag is ook een belangrijke factor. En mocht het niet lukken om er zelf iets aan te doen, neem dan eens contact op met je huisarts.