De meeste ondernemers hebben het primaire doel om winst te maken. Om die winst te maken kun je als bedrijf diverse strategieën gebruiken. Je kunt de goedkoopste zijn, de beste zijn, de meeste vriendelijke zijn, de beste kwaliteit leveren enzovoorts. In dit artikel richten we ons op een hoge klanttevredenheid als drijven factor voor een bedrijf. Hoe kun je effectief klanttevredenheid meten? Werkt de ‘ouderwetse’ enquete nog of zijn er meer moderne manieren om feedback te verzamelen?
Effectief klanttevredenheid meten
Klanttevredenheid meten kan op ontzettend veel manieren. Traditioneel wordt er een vragenlijst samengesteld met vragen over de ervaring van de klant met het bedrijf. De klant kan deze vragen beantwoorden waarna het bedrijf hier (wellicht) waardevolle informatie uit kan halen. Met de volgende paar regels kan een bedrijf effectief klanttevredenheid meten:
- Vraag feedback op het moment dat de klantervaring zich voordoet. Dus niet voor- af achteraf maar in het moment!
- Geef klanten een beloning voor het geven van feedback
- Gebruik CSAT en NPS scores om een beter beeld te krijgen over de gevoelens van een klant
- Gebruik waarom-vragen om meer waardevolle informatie van klanten te ontvangen
- Speel in op de problemen die klanten aangeven om zo de verwachtingen beter te laten aansluiten op de daadwerkelijke ervaring van de klant
QR-codes gebruiken om klanttevredenheid gegevens te verzamelen
Een nieuwe innovatie manier om erachter te komen wat de gevoelens van jouw klanten zijn, is het gebruik maken van QR-codes. Klanttevredenheid meten met QR-codes is erg effectief om je per locatie, tafel, evenement etc. een aparte QR-code kunt aanmaken. Wanneer een klant de QR-code scant weet je direct waar de klant zich zich bevindt en waarover zij feedback willen geven.
Een QR-code kan met elke smartphone worden gescand. Doordat iedere QR-code uniek is kun je verschillende vragenlijsten maken en zelfs vragenlijsten aanpassen om de klant. Niemand wil namelijk vragen invullen die geen betrekking hebben op hun ervaring of situatie.