Invloed van webshops

De opkomst van het internet en webshops heeft op alle sectoren een grote impact gehad. Het aantal webshops is de laatste jaren explosief gestegen en het is te verwachten dat deze trend zich door gaat zetten de komende jaren. Volgens het CBS waren er in 2006 12.500 webwinkels in Nederland. In 2014 is dit aantal gestegen tot bijna 30.000 webshops. Deze trend heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de fysieke winkels.

Doordat er veel concurrentie is, en door lage toetredings- en uittredingskosten gaan er jaarlijks aardig wat webshops kopje onder. Gemiddeld gezien zijn deze webwinkels 2 jaar actief. Het is dus belangrijk dat je goed analyseert of je webshop kans van slagen heeft want anders kan het zo afgelopen zijn.

Omzet webshops blijft stijgen, kans voor ondernemers

Door de grote stijging van nieuwe webshops de laatste jaren blijft de omzet ook stijgen. Er werd in het eerste halfjaar van 2015 verkocht voor 8 miljard euro via het internet. In vergelijk met het eerste halfjaar van 2014 is dat een stijging van maar liefst 18%. Opvallend feitje is dat consumenten van 15 jaar en ouder minimaal eenmaal iets gekocht hebben via het internet. Het geloof in de economie is terug en doordat het zo makkelijk is om iets te kopen via een webshop is de omzetstijging wel te verklaren. Ondernemers uit diverse sectoren zien hier kansen liggen en tegenwoordig is elke sector wel vertegenwoordigd met een webshop op het internet

Webshops die gereedschap verkopen

Er zijn ook veel doe-het-zelf webshops bijgekomen. De grote bouwmarkten hebben buiten een fysieke winkel ook allemaal een webshop, dit om de concurrentie met de doe-het-zelf-webshops ook aan te gaan. Er zijn veel webshops die zich alleen richten op specifieke producten zoals hamers, tackers en boormachines. Daarnaast zijn er ook webwinkels die een uitgebreid assortiment hebben zodat als de klant op zoek is naar meerdere bouwproducten, hij niet verder hoeft te zoeken bij andere webshops.