Hoe verhoog je jouw conversie? Wist je dat conversieratio van websites gemiddeld rond de 1 a 2 procent ligt? Dit betekent dat 98% van alle bezoekers van een webshop geen aankoop doet. Voor elke 100 bezoekers besluiten slechts twee personen klanten te worden. En om eerlijk te zijn, dat is een behoorlijk goede conversieratio.
Veel sites hebben slechts een conversieratio van 0,1 tot 0,2%. Dat wil dus zeggen dat er per 1000 bezoekers 1 klant wordt. Maar hoe verbeteren we onze conversies, zodat we meer klanten kunnen krijgen met het verkeer dat we al hebben?
conversie optimalisatie tips:
- Verwijder onnodige formuliervelden
- Voeg getuigenissen en recensies
- Niet goed, geld terug
- Maak de eerste stap heel gemakkelijk
Verwijder onnodige formuliervelden
Ooit afgeschrikt door het aantal velden dat je moest invullen bij een online formulier? Dan ben je niet de enige.
Minder velden betekent meer conversie. Verwijder alle onnodige formuliervelden en laat alleen de velden over die essentieel zijn om uw doel te bereiken. Stelregel is dat je voor ieder verwijderd formulierveld het aantal aanmeldingen of conversie met ongeveer 10% stijgt.
Maar ga niet te ver gaan. Als je niet alle leadinformatie krijgt bij een offerteformulier, zal dat gevolgen hebben voor het aantal deals dat je sluit. Het is daarom belangrijk om de juiste balans te vinden. Zorg ervoor dat elk veld een cruciale rol speelt. Zo niet, verwijder deze dan.
Getuigenissen
Niemand wil de eerste zijn die een product koopt of een dienst gebruikt. Stel potentiële klanten dus gerust door getuigenissen en/of beoordelingen van eerdere klanten weer te geven.
Sociaal bewijs, inclusief reviews, stelt consumenten op hun gemak. In een interview met ConversionXL zei groeimarketingexpert Angie Schottmuller: “Als sociaal bewijs van hoge kwaliteit een buffer vormt tegen aanzienlijke onzekerheid, bereid je dan voor op een opmerkelijke conversie-impact – in sommige gevallen tot 400% verbetering.”
Het is dus zaak om op elke belangrijke conversiepagina getuigenissen, recensies te plaatsen.
Niet goed, geld terug garantie
Marketeers weten dat consumenten risico’s vermijden. Ze willen hun geld niet op het spel zetten, tenzij ze er redelijk zeker van zijn dat ze zullen krijgen waarvoor ze betaald hebben.
Een geld-terug-garantie helpt angsten weg te nemen en bezwaren weg te nemen.
Vereenvoudig de eerste stap
Er is een psychologisch principe dat mensen liever dingen afmaken waar ze aan begonnen zijn.
Dus als het op jouw aanbieding aankomt, moet de eerste stap uiterst eenvoudig te voltooien zijn.
Vraag eerst om een e-mailadres voordat men een heel formulier moet te invullen. Van daaruit kunt u de rest van het formulier invullen in de hoop aanvullende informatie te verkrijgen. Maar zelfs als je dat niet doet, heb je nog steeds het e-mailadres van de persoon.
Hoe gemakkelijker je de eerste stap maakt, hoe groter de kans dat uw bezoekers actie ondernemen en tot het einde volgen.
Kom je er niet uit? Laat je websitebouwer deze aanpassingen uitvoeren.