Speelgoed van het jaar 2014

Dit jaar is er weer in verschillende categorieën Speelgoed van het Jaar 2014 gekozen. In de prijzen vielen: de vuurtempel van Lego, het reuzenrad van Playmobil en een detectivespel van Ravensburger. Afgelopen woensdag waren de verkiezingen die geheel door de consument werden gedaan. De verkiezingen vonden plaats in het Speelgoedmuseum van Mechelen. De winnaars kwamen uit elf verschillende categorieën. Er zat dit jaar geen houten speelgoed bij dat in de prijzen viel.

Draken, draaimolens en boeven

De ‘Phoenix Vuurtempel’ van Lego Chima kan in een ‘split second’ transformeren van een bouwwerk in een draak die vuur spuwt. De speelgoedpoppetjes kunnen genieten van het uitzicht en de kermis van bovenaf in het grote reuzenrad van Playmobil die mooi verlicht wordt. Ten slotte viel het spannende detectivespel van Ravensburger genaamd ‘Scotland Yard’ in de prijzen. Bij dit spel draait het om een onzichtbare boef die op een kaart van Londen de Scotland Yard vlucht voor de politie.

Jury

Het was afgelopen woensdag inmiddels al het vijftiende jaar op rij dat de Speelgoed van het Jaar verkiezing plaatsvond. Het Belgische Speelgoedfederatie verzorgt de award en de jury, allemaal consumenten, moest uit elke elf categorieën een winnaar kiezen. De categorieën werden ingedeeld in leeftijd en soort spel.

Winnaars

De Marker Airbrush van Crayola won de award in de categorie ‘creatief en educatief speelgoed’. Dit spel bestaat uit een aantal sprayende viltstiften waarmee graffiticreaties gemaakt kunnen worden. In de categorieën Gezelschapsspellen voor kinderen won de Cobrattack (Megableu). Hierbij moeten de spelers een edelsteen te pakken zien te krijgen, maar let op wanneer de ogen van de slang rood worden. Als dat gebeurt kun je beter even wachten.

Quadrillion ging er vandoor met de award in de categorie Denk- en logicaspellen. Zoomer-‘hond’ van Spin Master viel in de prijzen als beste Elektronisch speelgoed van 2014 en de Ford Mustang go-kart van Berg won in de categorie Buitenspeelgoed.

De jury letter vooral op hoe de speelgoedfabrikanten de kinderen geïnteresseerd kunnen blijven houden door traditionele, maar ook technologische aspecten te verwerken.