Tegenwoordig heeft elk bedrijf een specialisatie. Je moet ergens goed in zijn. En niet zo’n beetje ook. Consumenten, leveranciers, en personeel willen alleen in zee met een bedrijf gaan dat professioneel is en ook echt een goed product of dienst levert. Door de komst van internet is de informatiestroom steeds groter geworden. Consumenten, klanten en zakenpartners weten meer en meer of producten of diensten. Je product of dienst moet dus van goede kwaliteit zijn.
Wat verstaan we onder uitbesteden?
Uitbesteden is een strategische keuze. Een deel van jouw bedrijfsactiviteiten laat je uitvoeren door een externe partij. Deze externe partij is hier vaak heel goed in. Vaak zijn de werkzaamheden die worden uitbesteed ondersteunende activiteiten of nevenactiviteiten.
Wat uitbesteden?
Je kan in principe alles uitbesteden, behalve de specifieke en/of gevoelige productkennis wanneer dat het geval is. Inkoop, opslag, verzending, design, marketing en administratie kun je allemaal uitbesteden. Hieronder ga ik het belang van de uitbesteding van design, marketing en administratie voor je kort toelichten:
Boekhouding uitbesteden
Als je veel medewerkers in dienst hebt, komt daar veel administratie bij kijken. Het kost veel tijd om dit allemaal in goede banen te leiden. Zo moet je ervoor zorgen dat medewerkers hun loon op tijd ontvangen. Daarnaast moet je ook een compleet en helder beeld hebben van je eigen administratie, wil je goede strategische keuzes kunnen maken. Aan te raden valt dus om de boekhouding uit te besteden aan een accountant. Op zoek naar een accountantskantoor?
Marketing & Design
Een goed logo is erg belangrijk. Daarnaast is professionele content ook heel belangrijk. Content is King zeggen ze in het marketingwereldje. Aan te raden valt om de SEO/SEA uit te besteden bij een professionele partner. Sociale media zou je kunnen uitbesteden, mits je een bedrijf hebt met veel social response.
Waarom uitbesteden?
Zoals gezegd leven we in een tijd waarin informatie heel toegankelijk is. Het is daarom belangrijk om echt goed te zijn in wat je doet. Focus is daarin erg belangrijk. Je kan niet overal goed in zijn. Vaak hebben medewerkers weinig kennis van ondersteunende- en nevenactiviteiten. Uitbesteden kan kostenbesparing opleveren. Daarnaast gaat de kwaliteit van het resultaat van de bedrijfsactiviteit omhoog. Wanneer je neven- en bedrijfsactiviteiten uitbesteed kan het personeel zich op de kernactiviteiten richten.