Mijn klant betaalt de rekening niet!

Heeft u een probleem met de betaling van een van uw klanten en weet u niet meer waar u het moet zoeken? Er zijn een aantal opties voor u die wij stap voor stap met u zullen doornemen. Want vooral in een periode van economische crisis word je als ondernemer kom je steeds vaker in aanraking met slecht- of niet betalende klanten. En klanten die niet betalen kosten naast veel tijd ook ontzettend veel geld.

Laatste aanmaning versturen

De meest verstandige manier is om een laatste aanmaning te versturen als uw klant niet betaald. Een laatste aanmaning spoort de debiteur nog eenmaal aan om te betalen. Mocht de debiteur nog steeds niet willen betalen komen er extra kosten boven uw kosten op en zal een juridisch proces worden gestart. Heeft u geen idee hoe een laatste aanmaning er uit ziet? Dan staat hier een handig voorbeeld.

Incassobureau inschakelen

Uw incassobureau is er voor de laatste stappen. Mocht uw debiteur niet betalen na de laatste aanmaning dan zal het incassobureau de kosten gaan verhalen. Tijdens de fase wordt de debiteur extra aangespoord om aan de betaling te voldoen. Een juridische fase wordt gestart als na de laatste fase nog niet betaalt is. Dit gebeurt uiteraard in overleg met u. Een incassobureau zal nooit zo maar een juridische fase starten.

Overige opties

Natuurlijk zijn er meerdere opties om uw klant aan te sporen om aan de betaling te voldoen. Wat dacht u van uw klant helemaal vol spammen met berichten of telefoontjes. Wat ons opvalt is dat dit vaak veel gevolgen heeft voor de relatie met uw klant. Iets wat vaak bij een laatste aanmaning niet ten onder gaat. Want dat is iets wat u moet zien te voorkomen. U kunt beter uw klant te vriend houden waardoor ze bij u terug komen. Het kan namelijk zo zijn dat de betaling en de betalingsherinneringen compleet gemist zijn.