Welke café of kroeg is nu geweldig in Someren? Wat kan een café of kroeg doen om bestaansrecht te behouden en te verlengen? We kennen allemaal wel je favoriete kroeg van vroeger die inmiddels helaas niet meer bestaat. Of dat kroegje waar je van denkt ‘hebben die zoveel stamgasten of wat doen die goed dat ze al zoveel jaren bestaan?’ Wat kan een kroeg in Someren nog meer doen?
Wat kunt verwachten in Someren?
In dit artikel ga ik niet benadrukken welke kroeg, discotheek of café ik persoonlijk in Someren geweldig vind. Nee ik kijk met name hoe de kroegen beter kunnen worden. Door de jaren is het duidelijk geworden dat een café of kroeg doorgaans jaren kan bestaan. Toch kan een volgende generatie (dit kan al na enkele jaren) het totaal links laten liggen. Een voorbeeld hiervan is de voormalige Boemelaar voorheen gevestigd op het Wilhelmina plein. Het bedrijf kende gouden jaren, maar moest toch op den duur de deuren sluiten.
Wat zou cafés kunnen doen om succesvoller te kunnen worden?
Cafés zouden direct moet gaan denken in eet mogelijkheden, groepen, doelgroepen, partners, loyaliteit en evenementen. Zo organiseert d’n Egelantier steeds vaker kleinschalige evenementen (darttoernooien, bandjes & outdoor festivals). Zo weet bijvoorbeeld D`n herberg & Hotel Centraal daar in tegen juist met een zaaltje en eet mogelijkheden de tent te runnen.
Het gebouw van Ons Café (met afgelopen jaren meerdere eigenaren) is al jaren de residentie van carnavalsvereniging de Meerpoel, een partner voor zeker een aantal dagen per jaar. Dus er is niet één geweldige kroeg in Someren, maar er zijn meerdere kroegen die op diverse punten slim handelen.
Uitbreiding van je doelgroepen en samenwerkingspartners
Misschien waar de kroegen niet direct aan denken, maar wat zeker een toegevoegde waarde kan zijn is door samenwerkingspartners te hebben. Zo regelt bijvoorbeeld het bedrijf Leef 7 (groepsactiviteiten in Someren) groepsactiviteiten, spelshows en pub quizzen. Wat het interessant kan maken om met als groep een kroeg of een gedeelte daarvan af te huren. Zo wordt de doelgroep van vriendengroepen uitgebreid met bedrijfsuitjes, familiedagen, trouwerijen, vrijgezellenfeesten en verenigingen.
Een bredere doelgroep, wat resulteert dat je minder afhankelijk bent van generaties zoals eerder benoemd. Daarnaast ook meerdere groepen, dus met een groep kan je ook iets meer schuiven in de prijs (resulteert in loyaliteit) en je bent meer verzekerd van een inkomen (groepen boeken vaak op voorhand).
Kortom
Als horeca gelegenheid heb je het zeker niet gemakkelijk (mede door de komst van vele evenementen) en andere obstakels (openingsduur, het trekken van vast publiek). Toch zijn er uitwegen en oplossingen. Zorg dat je niet alleen moet hebben van de lokale bevolking in Someren, maar probeer extra inkomsten te vergaren via andere wegen en de markt te vergroten mede door samenwerkingspartners