Je e-commerce strategie verbeteren en je omzet online laten groeien

E-commerce strategie verbeteren
Als u een eigen (web)winkel heeft zit u nooit stil. Telkens moet er nagedacht worden over een nieuwe doelstelling en hoe die gehaald moet worden. De e-commerce strategie is hier ook een van de belangrijkste onderdelen in. Zonder strategie ben je namelijk wel bezig, maar weet je niet wat je route is, hoe lang het gaat duren, wat er uitgevoerd moet worden en wat de obstakels kunnen zijn. Allemaal onderdelen waar aan gedacht moet worden natuurlijk.

Omzet online laten groeien met e-commerce strategie

Iedereen wilt zijn omzet online laten groeien. Zonder strategie is het nihil dat dit ook echt gebeurt. Wil je dit doen onder huidige klanten, nieuwe klanten, door meer te investeren in de marketing of door een betere service aan te bieden? Alles is mogelijk maar een plan is hierbij key. Bij het opstellen van een plan moet je rekening houden met de volgende onderdelen:

  • Bekijk eerst het bedrijf zelf. Waar zijn wij goed in en waar zijn wij minder goed in?
  • Neem dan eens een kijken naar de markt om je heen. Wat zijn dingen waar wij gebruik van kunnen maken en waar moeten wij voor oppassen?
  • Daarna is het belangrijk dat je een visie opstelt voor het bedrijf.
  • Na het opstellen van een visie ga je over op doelstellingen. Deze hebben te maken met bijvoorbeeld de omzet en winst.
  • Als laatst ga je over naar je strategie. Hierbij zet je dus echt op papier hoe jij je doelstellingen, en dus ook je visie wilt halen.

De strategie verdelen in onderdelen

Bij een e-commerce strategie is het belangrijk dat je diverse onderdelen hebt.

Zo begin je bijvoorbeeld met de customer journey van de klant: Het vinden van de winkel tot aan de aftersale.

Daarnaast heb je een onderdeel die zich volledig richt op het product: Waarom is ons product zo goed, welke prijs hanteren wij en waar kopen we dat in?

Ook zijn de kanalen belangrijk: Hoe vinden klanten ons en hoe kunnen we dit verbeteren.

Per e-commerce bedrijf zijn de verschillende onderdelen verschillend. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Vind je het lastig om dit allemaal zelf op te stellen? Dat is volkomen logisch. Het inschakelen van een e-commerce bureau is daarom een handige keuze. Deze helpt je met het opstellen van alle doelen en de strategie.