Website offline dooddoener voor e-tailer

Voor veel bedrijven is de website tegenwoordig een belangrijk verkoopkanaal. Dat houdt ook in dat wanneer de website offline gaat de verkoop stagneert, maar dat is misschien niet eens de grootste zorg die e-tailers zouden moeten hebben. De niet terugkerende bezoekers zijn van veel groter belang en vormen een groter gevaar.

Een goede website zorgt voor terugkerende bezoekers en vaak een hogere verkoop. De definitie van een goede website is misschien nogal onduidelijk maar dat hangt van verschillende componenten af. De usability is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van een goede website. Als een bezoeker niet op een makkelijke manier door een website kan navigeren zal de ervaring negatief zijn. De content is van levensbelang en bestaat niet alleen uit tekst, want de afbeeldingen vallen onder andere ook onder content. Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit van deze inhoud. De bezoeker zal meer waarde hechten aan een korte en bondige uitleg op de ene pagina maar veel tekst op een andere pagina. Tevens is goede content niet alleen belangrijk voor de gebruiker maar ook voor de zoekmachines. Als een website goede content heeft wordt deze hoger in de zoekresultaten getoond. Overigens wil dat ook zeggen dat de taak van een webmaster onder andere het continu verbeteren en aanvullen van de inhoud van de website is.

Zoals de inleiding al kort weergaf is het bovenstaande dus niet het enige belangrijke. Vooral een website continu online houden is van groot belang en zal ook voor terugkerende bezoekers zorgen. Dat houdt onder andere in dat er bijvoorbeeld ook geen 404 errors mogen plaatsvinden, wat aan wil geven dat een pagina niet meer bestaat en ook niet is doorgelinkt naar een nieuwe pagina. Een ander belangrijk component is het altijd en overal toegang hebben tot de data van een website. Veel e-tailers stappen daarom over op dataopslag in de cloud.