Monitoring service zorgt voor voorspelbare en inzichtelijke data

Wanneer u gebruikt maakt van een monitoring service voor het controleren van uw computernetwerk, dan zal er gebruikt gemaakt worden van een systeem dat trage of falende componenten detecteert en hiervan de netwerkbeheerder van op de hoogte zal brengen via bijvoorbeeld e-mail, sms of andere alarmen. Een monitoring service maakt dus deel uit van een netwerkbeheer.

Netwerk Bescherming

De monitoring service zal er dus voor zorgen dat uw netwerk beschermd is tegen problemen. Die veroorzaakt worden door een overbelasting van de servers of gecrashte servers, netwerkverbindingen of andere apparaten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een virusbescherming, die bescherming biedt tegen bedreigingen van buitenaf.

De status bepalen

Om bijvoorbeeld de status van een webserver te bepalen. Dan zal de monitoringsoftware systematisch een HTTP-verzoek versturen om een bepaalde pagina te vinden. Voor e-mailservers kan het zijn dat er een bericht wordt verstuurd via SMTP en opgevist door IMAP of POP3.

Waardemeters

Deze meters die via een monitoring service worden gemeten zijn o.a. responstijd, beschikbaarheid en up-time. De waardemeters als consistentie en betrouwbaarheid beginnen echter wel aan populariteit te winnen. Een minder goede tendens is dat er meer en meer WAN-optimalisatie apparaten worden toegevoegd. Waardoor de accuraatheid van de monitoring service zal dalen omdat deze apparaten het opmerken van bepaalde problemen moeilijker maken.

Acties

Falende statusaanvragen, zoals wanneer bijvoorbeeld een connectie niet kan gemaakt worden. Er een time-out is of een bericht niet kan worden opgehaald, zorgen meestal voor een actie van het monitoringsysteem. Deze acties kunnen o.a. de volgende zijn: een alarm dat wordt verzonden naar de netwerkbeheerder. Of back-up systemen die worden geactiveerd terwijl de server even uit dienst wordt genomen zodat hij kan gerepareerd worden.

Bereik

Een monitoring service kan de volgende zaken checken: HTTP-pagina’s, HTTPS, POP3, SNMP, FTP, DNS. SSH, IMAP, SSL, TELNET, ICMP, UDP, SIP, TCP, media streaming en nog een aantal andere ‘poorten’. De intervallen waarmee de controle gebeurt, kunnen variëren tussen verschillende uren tot elke minuut. De meeste monitoring services checken uw systeem gemiddeld ergens tussen één keer per uur en één keer per minuut.

Intern of extern

De monitoring kan intern gebeuren, bijvoorbeeld door software die de status van het systeem automatisch controleert. En de beheerder verwittigd indien er een probleem is. De monitoring kan echter ook extern gebeuren, wat op zich misschien meer betrouwbaar is. Aangezien het zal kunnen blijven verdergaan wanneer de server compleet crasht.