Dynamische prijzen in de horeca binnenkort een feit?

Dynamic pricing is hot. We zien steeds meer grote bedrijven die een succesvolle dynamic pricing strategie toepassen. Amazon bijvoorbeeld, het bedrijf past zijn prijzen om de paar minuten aan de veranderende vraag aan. Als Amazon of een concurrent op televisie een reclame over een product vertoont gaat de prijs omhoog, en als de vraag langzaam afneemt gaat deze weer omlaag. Websites zoals camelcamelcamel proberen de snel veranderende prijzen in kaart te brengen zodat consumenten hier hun voordeel mee kunnen doen. Maar ook in de hospitality branche is dynamic pricing aan een opmars bezig. Wat te denken van AirBNB, die software inzet om de juiste prijs te bepalen voor het verhuren van jouw woning? Ook Uber past zijn prijzen frequent aan de zeer snel veranderende vraag/aanbod verhouding aan.

Een nieuw fenomeen is echter het toepassen van dynamische prijzen voor restaurants. Hierbij bepalen computermodellen hoeveel gasten er voor bepaalde dagen worden verwacht. Gebaseerd op het gedrag van consumenten wordt er met kortingen gewerkt om ervoor te zorgen dat piekmomenten verdwijnen. Het bedrijf Fastpricing is op dit moment koploper in het toepassen van dynamic pricing voor restaurants. Hieronder zal ik een aantal voor- en nadelen benoemen voor het toepassen van dynamic pricing.

Voordelen dynamic pricing

Een groot voordeel is dat je dagen waarop je minder klanten verwacht gemakkelijk kunt voorspellen en op basis hiervan een kleine korting kunt geven. Op die manier laat je een aantal bezoekers die normaal gesproken op de drukke momenten zouden gaan naar de rustigere momenten gaan, waardoor je dus een beter gespreide vraag krijgt. Een ander voordeel is dat je gemakkelijk meerdere klanten groepen kunt segmenteren.

Nadelen dynamic pricing

Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan dit nieuwe fenomeen. Een nadeel is dat de software die hiervoor nodig is behoorlijk prijzig is. De software bestaat uit complexe wiskundige modellen die voorspellingen maken over verwachtte vraagpatronen. Fastpricing is hier een oplossing. Zij bieden de software als een service aan, onder een no cure, no pay licentie. Op die manier hoeven restaurants deze software zelf niet te ontwikkelen en kan Fastpricing de kosten delen over een groot aantal restaurants. Een ander nadeel is dat klanten zich benadeeld kunnen voelen op het moment dat de prijs na hun aankoop omlaag gaat, of wanneer kennissen de dienst goedkoper kunnen gebruiken.