Stoplichtpaaltjes voor fietsers

Fietspad detectielussen
Fietsers kennen dit wel. Wanneer je regelmatig door de stad fietst dan ken je ze vast wel, die paaltjes met een knop erop om aan het stoplicht door te geven dat je graag een groen licht wilt. Gaat het licht niet snel genoeg op groen, dan begin je al snel aan jezelf te twijfelen of je hem wel goed in drukte en druk je nog maar eens 4 of 5 keer op die knop. Dat moet toch wel genoeg zijn? Nou, eigenlijk weet het stoplicht al lang dat je er staat, en was de eerste keer drukken al overbodig…

Detectielussen in het fietspad

Als je goed naar het fietspad kijkt, dan zie je vaak in de buurt van het stoplicht een lijn in het asfalt zitten. Dit is een zogenaamde detectielus, die dus detecteert wanneer er een fiets overheen rijdt. Vervolgens wordt er een seintje doorgestuurd naar het stoplicht dat er daadwerkelijk een fietser in de buurt is die graag groen licht wil. Voordat je op de knop hebt gedrukt, weet het stoplicht dus al dat je er bent. Ben je op de fiets? Dan hoef je dus helemaal niet meer die knop in te drukken!

Waarom staat dat paaltje er dan?

Toch staat dat paaltje er niet voor niets. Eigenlijk zijn er twee redenen dat dit paaltje er staat. De eerste is simpelweg om jou als fietser het gevoel te geven dat je echt gezien wordt. Het paaltje geeft ons dus een beetje mentale steun bij het oversteken. De belangrijkste reden dat het paaltje er nog staat is eigenlijk voor het geval de detectielussen niet werken, of voor de voetgangers die op dezelfde plek willen oversteken. Want bij voetgangers werkt de detectielus niet.

Waarom werkt de detectielus niet voor voetgangers?

De detectielus is een koperen-draad die een klein magnetisch veld uitstraalt. Door het metaal in de velg van fietsen wordt dit magnetisch veld verstoort en registreert de lus dus dat er voortuig voorbijkomt. Heb je schoenen met metaal erin, dan werkt de detectielus misschien ook. Maar in de meeste schoenen zit geen metaal, waardoor je als voetganger toch de knop op het paaltje moet indrukken.