Wat is en wat doet een TPMS systeem?

TPMS is een Afkorting voor Tyre Pressure Monitoring System.

TPMS is een systeem die de bandenspanning van uw auto controleert. Bij bandenspanningsverlies van 1 of meerdere banden wordt er automatisch op uw dashboard een waarschuwing zichtbaar. Er is een direct en indirect systeem beschikbaar, hierover vertellen we later meer…

 

Wat is het nut van het TPMS systeem?

Ten eerste verhoogt dit systeem de verkeersveiligheid waardoor er afname is van het aantal ongevallen veroorzaakt door de verkeerde bandenspanning.  Een band met de verkeerde bandenspanning heeft als gevolg dat de remafstand aanzienlijk langer wordt en dat banden eerder oververhit kunnen raken.

Ook levert het TPMS systeem een gunstige bijdrage aan het milieu, de juiste bandenspanning zorgt ervoor dat de rolweerstand lager wordt. Dit zorgt ervoor dat uw auto minder brandstof verbruikt en dat uw banden minder hard slijten!

Wanneer is dit systeem verplicht?

Volgen de EU richtlijnen moet Auto’s die nieuw op de weg komen vanaf 1 november 2014 voorzien zijn van het TPMS systeem.

Direct TPMS system…

Dit zijn digitale ventielen die in uw velgen zitten gemonteerd. Het ventiel meet zowel de druk als de temperatuur van uw banden. Dit systeem is een stuk uitgebreider en nauwkeuriger dan het indirect TPMS system.  Het systeem herkent de positie van uw banden, zodat uw weet welke band eventueel onvoldoende spanning heeft. Ook kan dit systeem uw reserveband in de gaten houden.

Zijn er nadelen ten opzichte van het indirecte systeem? Ja, die zijn er… namelijk de kosten van dit systeem zijn een stuk hoger. Omdat tijdens elke bandenwissel de sensoren gemonteerd en gecontroleerd moeten worden. Mocht u aparte winterwielen hebben dan moeten hierin ook de TPMS ventielen geplaatst worden, dit vergt extra arbeid dus ook extra kosten.

Indirect TPMS system…

Dit is een bandenspanningsysteem die niet via uw TPMS ventiel werkt. Het systeem werkt namelijk via de ESP of ABS sensoren. Het indirecte systeem is minder nauwkeurig dan het directe systeem.. ” precieze spanningsverlies en uw banden temperatuur worden niet aangegeven”. Ook meet het systeem de spanning niet wanneer uw auto stil staat.

Zijn er voordelen ten opzichte van het directe systeem? Ja, dit systeem is een stuk goedkoper dan het directe systeem. Tijdens de bandenwissel is er geen extra arbeid nodig, aangezien er bij de garage geen rekening hoeft te houden met sensoren in de banden.

Aftermarket TPMS sensoren.

Zijn uw originele ventielen op en versleten? U kunt ook aftermarket sensoren aanschaffen. Deze sensoren werken nabehoren en zijn een stuk voordeliger.

Voor slechts € 260,- biedt originele-velgen.com deze aluminium TPMS sensoren aan,  monteren en programmeren behoort ook tot de mogelijkheden.  Het bedrijf beschikt over de juiste kennis en apparatuur.